onsdag 7 december 2011

Kalenderpåsar & glyyta!


Först ett tips på alternativ till de sk 'chokladkalendrarna' med innehåll som mest smakar paraffin.
Så'na här påsar kan man köpa lite varstans för ett par tior och då kan man ju anpassa innehållet efter den som ska öppna.
Till exempel kunde man gjort en till mig med mörk choklad & flaskor av alla Islay single malts man kan hitta.
Eller som den här då som är till lilltroll kan man ju lägga hembakade kakor, lite godare choklad eller pixi-böcker i.
Gör man en till Dåliga Mamman kan man nog komma undan med 24 st Romrussin-praliner verkar det som, eller kanske bitar av obakad pepparkaksdeg.

Vill man inte köpa färdigtryckta påsar kan man ju ta 24 barnstrumpor som jag gjorde till min son förra året, eller vika nå'n slags kuvert av papp, eller helt enkelt göra små numrerade presenter. VAD SOM HELST måste väl vara roligare än paraffin-chokladen?


 


And now over to something completely different: a larch tree!

Jag gillar att laga mat, men tycker det är jävligt jobbigt att  hitta på vad hela tiden.
Så idag när vi satt och åt frågade jag ut lilleman  (2½) lite om hans åsikter kring det hela:

-Vad vill du ha till middag imorgon om du får välja vad du vill?
-Kalenderpåse! (efter en stunds ivrigt funderande med blick som gjorde åttor i taket.)
-Men alltså till middag?
-Schottlaaad! (utbrister ungen med ett flin som avslöjar att han tror han ska få choklad till middag, jo men eller hur?)
-Men alltså vad vill du ha för mat till middag imorgon?
-Schottlaad-tomte? 
-Åh, men din puckade lille dvärg! 
Sa jag såklart inte, men tänkte det högt och tydligt internt där bland synapserna. Istället sa jag:
-Jag menar vad för MAT vill du ha imorgon, som t.ex kyckling med pasta... eller gryta med.. (hann inte längre.)
-JAAAAA! GLYYYYTA!
-Ok gryta it is! Vad ska vi ha i den då? Kött & kanske broccoli?
-Nej! Broccoli jätte-bajs! (han älskar broccoli)
-Nähä, ska vi ha morot eller blomkål i?
-Nej, äckligt! (han älskar blomkål, wtf?)
-Nähä, tomat då? (kör på säkert kort)
-Nej... JA tomat och pappicka!

Aaand we're done!
Tog ju bara 20 minuter.. men jag slapp i alla fall hitta på själv!


Inga kommentarer: