torsdag 15 december 2011

Vanbrytande kaffe.

Jag har i nästan hela mitt vuxna liv, i minst tio år, föredragit att göra mitt kaffe i en perkulator.



Anledningarna är många, men de viktigaste två är:
Jag har varken socker eller mjölk i mitt kaffe, vilket gör att hur själva kaffet smakar är extra viktigt.
Jag tycker inte det blir riktigt gott kaffe om inte vattnet hettas upp tillräckligt, alltså utesluter det ju nästan alla kaffebryggare.

Hur som helst se'n jag fick barn har jag funderat över alternativa sätt att konsumera GOTT KAFFE, snabbare och enklare.





Ett tag drack jag bara espresso bryggt i en kanna på spisen - gott, men ganska tidskrävande med all pytte-disk.













Ett tag var det så ont om tid att ag bara drack snabb-espresso - godare än man kan tro, ingen disk och snabbt, men det kändes aldrig bra att dricka snabbkaffe.












Sedan skaffade jag en kapselmaskin - inte sågott som man kan tro och dessutom ganska dyrt i längden om man dricker kaffe i mina mängder.









Nu har jag hittat hem!
Jag skaffade mig helt enkelt en presso-kanna!


Det går snabbt, det är det enda sättet jag har lyckats få minst lika gott kaffe som jag får i en perkulator och det blir inte allt för mycket disk.
En liten nackdel jag märkte var att om jag brygger en kanna, men inte dricker tillräckligt snabbt, så hinner kopp #2 ljumna och det gick  ju då rakt inte för sig.
Det löste jag genom att köp en liten presso-kanna också. En där jag brygger en kopp i taget.
(Den påstår att det är tre koppar, men mina koppar rymmer ca 0,5 liter, så EN KOPP gott kaffe på några minuter får jag.)



Inga kommentarer: